سخت افزار

هدف شما از خرید یک هارد اکسترنال چیست؟

هدف شما از خرید یک هارد اکسترنال چیست؟

اولین چیزی که به ذهن خطور می‌­کند این است که یک کاربر برای چه استفاد‌ه ای و با چه منظوری اقدام به خرید یک حافظه خارجی (اکسترنال) می‌­کند. در صورتی که کاربری هستید که از وسایل الکترونیکی استفاده می‌­کنید و داده­ هایی با اهمیت بالا و با حجم زیاد ندارید، حافظه داخلی کامپیوتر شخصی یا لپ­ تاپ تان یا حتی فضای­‌های ذخیره­ سازی مجازی می‌­توانند نیاز به داشتن یک حافظه جانبی را غیر موجه جلوه دهند و در حقیقت خرید آن ‌ها صرفه اقتصادی ندارد. پس پیشنهاد می‌­کنیم که پول خود را صرف ابزاری که کاربردی برای شما ندارند، نکنید. اما در مقابل اگر جزء افرادی هستید که اطلاعات بسیار مهمی دارید و پشتیبان­گیری از آن‌ها ضرروت بسیار بالایی برای شما دارد و نیاز به داشتن حافظه ای خارج از سیستم شخصی یا فضای ابری دارید، بهتر است که به فکر خرید یک هارد اکسترنال یا حافظه خارجی با کیفیت باشید؛ پس اولین قدم برای خرید یک هارد اکسترنال برشمردن نیاز‌های اصلی داشتن آن و بررسی دقیق این نیاز‌ها می‌­باشد.

میزان فضای ذخیره سازی

مشخصات ، قیمت و خرید هارددیسک اکسترنال ای دیتا مدل ADATA HV620 ظرفیت 1  ترابایت

میزان حجمی که حافظه اکسترنال برای ذخیره سازی در اختیار شما قرار می‌ دهد، اصلی ترین ویژگی آن به شمار می‌ رود. فضای ذخیره سازی یک هارد اکسترنال از 2 گیگابایت (GB) تا 4 ترابایت (TB) مختلف است. در بعضی موارد مشاهده شده که برخی از شرکت­‌های تولیدکننده حافظه خارجی 2 عدد هارد 4 ترابایتی را درون یک چارچوب قرار می‌­دهند و یک حافظه 8 ترابایتی را ارائه می‌­دهند که فضای بسیار زیادی برای خیلی از کاربران می‌­باشد. لازم به ذکر است که امروزه بسیار از کامپیوتر‌های شخصی حافظه داخلی بین 250 گیگابایت تا 4 ترابایت دارند. چه بخواهید یک هارد اکسترنال کوچک یا همان فلش مموری داشته باشید که قابلیت حمل آن بسیار آسان است و می‌­توانید آن را در جا کلیدی قرار دهید و اسناد و مدارک مهم خود را در آن ذخیره کنید و چه بخواهید یک هارد اکسترنال با حافظه بزرگ­تر داشته باشید که قابلیت ذخیره سازی اطلاعات بیشتری اعم از فایل­‌های صوتی، تصویری با حجم زیاد را در آن ذخیره کنید، گزینه ‌های متنوع زیادی برای انتخاب دارید. انتخاب هوشمندانه حجم ذخیره سازی برای این هارد‌ها معمولا 1 یا 2 ترابایتی برای کاربران معمولی تا حرفه ای میباشد. اگر فقط ایمیل و فایل­‌های متنی و یا اطلاعاتی با حجم کم جهت نگهداری میکنید بهتر است که از یک هارد اکسترنال کوچک استفاده کنید چرا که نیاز شما را برطرف می‌­کند و در هزینه ‌ها نیز صرفه جویی کرده باشید. به طور کلی بسته به حجم فایل­‌های که می‌­خواهید نگهداری کنید هارد اکسترنال با فضایی بیشتر انتخاب کنید. قیمت انواع هارد بسته به میزان فضای ذخیره سازی بین 70 تا 3200 دلار آمریکا می‌­باشد.

سرعت هارد اکسترنال

یکی دیگر از نکات مهمی که هنگام خرید هارد باید به آن توجه کرد سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی هارد اکسترنال می‌­باشد. سرعت خواندن اطلاعات از هارد یا نوشتن بر روی آن با معیاری به نام RPM (Revolutions per Minute) اندازه گیری می‌­کنیم. این معیار که به معنای «دور در دقیقه» می‌­باشد، بیانگر به سرعت چرخش دیسک است که هرچه که بالاتر باشد به این معنی می‌­باشد که هارد شما در خواندن و نوشتن با سرعت بیشتر عمل خواهد کرد.

همچنین اگر مقدار RPM یک هارد اکسترنال بالاتر باشد، طبیعتا قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت؛ پس اگر انتظار سرعت بالاتری را از هارد خود دارید باید هزینه بیشتری را هم بایت خرید آن بپردازید. ما به شما پیشنهاد می‌­کنیم اگر زمان و سرعت انتقال اطلاعات برایتان از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است بهتر است سراغ هارد‌های گران و سریع بروید، در غیر این صورت اگر هارد را فقط جهت مصارف معمولی خود مثل ذخیره فایل­‌های تصویر اعم از عکس و فیلم و موزیک می‌­خواهید بهتر است که از هارد‌های با سرعت معمولی و قیمت پایین­تر استفاده کنید و پول اضافی جهت خرید هارد نپردازید چرا که یک هارد معمولی هم کارتان را راه می اندازد.

برای سنجیدن سرعت یک هارد، پارامتر‌های زیادی وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند اما منظور ما از سرعت در این مقاله سرعت گردش دیسک گردان هارد می‌­باشد که برخی از آن‌ها سرعت 5400 RPM (دور در دقیقه) و بعضی مدل­‌ها هم سرعت 7200 RPM دارند که همانطور که انتظار می‌­رود مدل­‌های با سرعت 7200 RPM از سرعت بالاتر برای خواندن و نوشتن برخوردار هستند. یک نوع حافظه دیگری به نام حافظه SSD وجود دارد که از نظر ساختار با حافظه­‌های مورد بررسی در این مقاله متفاوت است و هیچ قطعه مکانیکی مثل دیسک گردان در آن‌ها وجود ندارد و همین موضوع باعث شده است که سرعت به مراتب بالاتری نسبت به هارد اکسترنال داشته باشند.

حمل و جا به جایی هارد اکسترنال

حمل و جا به جایی هارد اکسترنال

اگر می‌­خواهید برای پشتیبان گیری اطلاعات خود از هارد اکسترنال استفاده نمایید، مناسب­ترین نوع هارد، هارد اکسترنال رومیزی می‌­باشد؛ زیرا نیازی به قابلیت حمل ندارند، البته دراین مورد نیز می‌­تواند از حافظه­‌های مجازی موجود استفاده کرد. ولی اگر قصد دارید هارد اکسترنال را حمل و یا به همراه داشته باشید باید به قابلیت حمل و جابجایی آن توجه ویژ‌ه‌ای کنید که برای این کار بهتر است قابلیت­هایی همچون سبک و کوچک بودن هارد را در نظر بگیرید؛ بطوریکه جهت دسترسی سریع و آسان در یک کیف و یا جیب قرار گیرد و همینطور باید هاردی انتخاب شود که برای تامین انرژی مورد استفاده خود نیازی به کابل جداگانه نداشته باشد‌.

از دیگر موارد مهم در خرید هادر اکسترنال، باید به حجم فیزیکی و وزن آن اشاره کرد که لازم است در هنگام خرید مورد توجه قرار گیردُ. یک هارد با قیمت کمتر و وزن بیشتر، گزینه مناسبی برای کسی که قصد دارد هارد اکسترنال خود را فقط در خانه نگهداری کند. یک هارد اکسترنال با سایز جیبی مناسب افرادی است که همیشه هارد را با خود مثلا بین محیط کار و منزل حمل می‌­کنند. اگر شخصی هستید که زیاد اهل مسافرت هستید هاردی را انتخاب کنید که از بدنه محکمی برخوردار باشد و توانایی محافظت از فایل­ها را داشته باشد تا در هنگام برخورد‌های احتمالی فایل­‌های شما تخریب نشوند؛ به سراغ خرید جنس­‌های بی کیفیت نروید و هاردی بخرید که محکم و مقاوم باشد و از مواد اولیه مرغوب مانند پلاستیک باکیفیت و یا فلز آلومینیم در ساخت آن استفاده شده باشد. درست است که بطور فنی هارد اکسترنال­‌های رومیزی قابل حمل می‌­باشند ولی طوری طراحی شده­ اند که برای استفاده از آن‌‌ها باید به منبع برقی وصل شوند. اگر هاردی سبک و باریک می‌­خواهید که به راحتی آن را به کامپیوتر خود وصل کنید و دیگر به منبع برق جدایی نیاز نداشته باشد اصلا این نوع هارد‌ها به شما پیشنهاد نمی­شود. هارد‌هایی که دارای فن داخلی جهت خنک کردن هستند مناسب افرادی هستند که گاهی اوقات فایل­‌های با حجم زیاد را جابجا می‌­کنند. داشتن یک فن داخلی می‌­تواد عمر هارد شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

امنیت هارد‌های اکسترنال

امنیت داشتن اطلاعات همواره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ علی الخصوص که اطلاعات شما مهم و حساس باشند. در چنین مواردی پیشنهاد می‌­کنیم که هاردی بخرید که از تکنولوژی­‌ها و نرم­ افزار­‌های روز پشتیبانی کنند. برخی نرم­ افزار‌ها هستند که کار رمزگذاری را انجام می‌­دهند ولی اگر اطلاعاتی دارید که بسیار حیاتی و مهم هستند پیشنهاد می‌­کنیم که از هاردهایی استفاده کنید که رمزنگاری سخت­ افزاری پشتیبانی می‌­کنند. بعضی از شرکت­‌های سازنده هارد‌های اکسترنال از تکنولوژی­‌های خاصی استفاده می‌­کنند که از دسترسی و هک کردن اطلاعات موجود در هارد جلوگیری می‌­کنند. به عنوان مثال کمپانی Kingston برای ساخت هارد‌های اکسترنال از لایه­‌های امنیتی درونی آن برای بالا بردن امنیت و سخت ­تر کردن دسترسی هکر‌ها به چیپ­‌های حافظه داخلی استفاده کرده است.

راحتی کاربری
به کاربران تازه کار و افرادی که حوصله نصب و پیکربندی نرم ­افزار‌های امنیتی مختلف را ندارند پیشنهاد می‌­کنیم که هاردی را خریداری کنید که به صورت پیش فرض نرم ­افزار‌های داخلی را داشته باشند. در این حالت کار شما بسیار راحت می‌­شود. اما باز هم خطر از دست رفتن هارد وجود دارد و هیچگونه تضمینی وجود ندارد. پس مدلی که دارای گارانتی می‌­باشد انتخاب خوبی است، علی الخصوص اگر می‌­خواهید بیش از یک سال یک هارد را داشته باشید، چون باید بتوانید چندین بار از آن استفاده نمایید.

رابط­‌های هارد اکسترنال

رابط­‌های هارد اکسترنال

هارد‌های اکسترنال دارای رابط­‌های متفاوتی در اتصال به کامپیوتر یا دستگاه­‌های دیجیتالی مختلف می‌­باشد که تاثیر شگرفی بر سرعت انتقال اطلاعات دارد. از رابط USB 2.0 در هارد‌های اکسترنال معمولی و هاردهایی که سرعت 5400 RPM استفاده می‌­شود و در همه کامپیوتر­‌ها هم از این نوع پورت­‌ها وجود دارد. این پورت­‌ها قابلیت انتقال اطلاعات با سرعت 480 مگابایت بر ثانیه را دارند. البته این نکته نیز قابل ذکر است که پورت USB 3.0 به دلیل سرعت بیشتر، جایگزین این نوع پورت شده است؛ امروزه تمام هاردهای اکسترنال­ موجود در بازار با این پورت ارائه می‌­شوند. این نوع پورت دارای سرعتی معادل 5 گیگابیت بر ثانیه می‌­باشد که در صورت پشتیبانی مادربورد از این پورت، هارد اکسترنال نسبت به مادربردی که داری این قابلیت نمی­باشد اطلاعات را با سرعتی به مراتب بیشتر جابجا می‌­کند. همچنین امروزه هارد اکسترنالی با پورت 3.1 که بهبود یافته مدل قبلی خود می‌­باشد در بازار وجود دارد ولی چون در مادربورد‌های جدید قابلیت اعمال ندارد همچنان تولید هارد اکسترنال با پورت USB 3.0 بیشتر از 3.1 می‌­باشد. سرعت انتقال اطلاعات در پورت USB 3.1 معادل 10 گیگابیت بر ثانیه است که نسبت به نسل قبلی خود (USB3.0) دو برابر سریع‌تر است. جدیدترین مدل معرفی شده، USB Type C می‌­باشد که از لحاظ سرعت مثل پورت USB3.1 می‌­باشد و مشکل اساسی که اکثر کابران در استفاده از آن دارند در هنگام وصل کردن آن به دستگاه­ می‌­باشد که چندین بار برگردانده می‌­شود تا USB مورد نظر به خوبی در جای خود قرار گیرد حل شده است و از هر دو طرف به دستگاه وصل می‌­شود. آخرین مدل پورت نیز پورت Thunderbolt می‌­باشد که سرعت آن دو برابر سرعت USB3.0 می‌­باشد و هارد اکسترنال را با سرعت بیشتری به دستگاه متصل می‌­کند ولی چون فقط بر روی دستگاه­‌های کمپانی اپل استفاده می‌­گردد و خیلی رایج نمی­ باشد. اگر می­خواهید چندین نفر به صورت اشتراکی از هارد اکسترنال استفاده کنند باید از هارد اکسترنال­‌های که قابلیت اتصال USB دارند بهره برد.

قابلیت اتصال به شبکه

درصورتی که نمی­خواهید از هارد اکسترنال خود در یک شبکه خانگی با اداری بهره بگیرید، داشتن یا نداشتن قابلیت اتصال به شبکه در آن مهم نیست و نیازی به بررسی ندارد. اما اگر تصمیم دارید که از این هارد در یک شبکه خانگی یا یک شبکه کوچک یا حتی بزرگ اداری استفاده کنید باید قابلیت Network-Attached Storage یا به اختصار NAS در آن مورد بررسی قرار بگیرد. این هارد داریو‌ها مثل هارد­‌های اکسترنال بزرگی هستند که به صورت خودکار از چند سیستم نسخه بک آپ می‌­گیرند و کامپیوتر‌های موجود در شبکه می‌­توانند اطلاعات بر روی آن بنویسند یا از آن بخوانند.

این هارد درایو­‌ها از HDD‌ های معمولی گران قیمت­ تر هستند. در بعضی موارد ارزش اقتصادی این هارد‌ها بر اساس تعداد سیستم­‌های که می‌­تواند به آن وصل شوند و همچنین ظرفیت آن‌ها خیلی زیاد می‌­شوند. بطور کلی وجود این هارد درایو‌ها در یک شبکه بسیار مفید می‌­باشد.

ویژگی­‌های دیگر برای انتخاب یک هارد اکسترنال
موارد و ویژگی­‌های دیگری هم وجود دارد که بودن یا نبودن آن‌ها در یک هارد اکسترنال می‌­تواند تفاوت­‌های زیاد به وجود آورد. البته ناگفته نماند که این موضوع بستگی به نوع استفاده شما از هارد هم دارد. به عنوان نمونه در بعضی از هارد­‌های اکسترنال می‌­توان از وای فای برای دسترسی به فایل­‌های مورد درون آن بهره گرفت. علاوه بر این بعضی از آن‌‌ها چند نوع درگاه را ساپورت می‌­کنند تا مثلا امکان استفاده از درگاه-‌های USB-C و یا تاندربولت به طور همزمان برای کاربر وجود داشته باشد.

همچنین مقاومت در برابر رطوبت و گرد و خاک شاید برای بسیاری از کاربران معمولی اهمیتی نداشته باشد، اما قطعا برای افرادی که می‌ خواهند هارد اکسترنال خود را در همه شرایط به کار گیرند، موضوعی حیاتی محسوب می‌ شود.

جمع بندی و نتیجه گیری
در این مقاله سعی شد تا همه توانایی­‌ها و ویژگی­‌های اصلی یک هارد اکسترنال بررسی شود. به طور کلی، تعیین هدف از خرید هارد اکسترنال، به طور کامل برای شما شرایط خرید آن را معین می‌ سازد. پس کافیست نوع کاربری خود از هارد را مشخص سازید و در نهایت، با توجه به نکاتی که در این مقاله ذکر شد، اقدام به خرید یک هارد اکسترنال مناسب نمایید.

هم اکنون می توانید بهترین هارد های اکسترنال را در فروشگاه نوین پرداز خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *